طرز تهیه دیزی

در نگاه اول پخت آبگوشت بسیار آسان به نظر می‌رسد ولی در واقع فوت‌و‌فن‌های خاصی وجود دارد تا آبگوشت شما یک آبگوشت جاافتاده شود و طعم یک آبگوشت واقعی را بدهد. در این پست از مجله آشپزی لادن شما را با پخت یک دیزی عالی آشنا می‌کنیم.

مواد لازم برای آبگوشت (دیزی) برای ۴ نفر

نخود و لوبياي سفيد با هم ۱ ليوان

گوشت گوسفند با استخوان و چربي  ۵۰۰ گرم

گوجه‌فرنگي ۳ عدد

پياز  ۲ عدد

سير ۳ حبه

سيب زميني ۵ عدد

رب گوجه فرنگي  ۱ قاشق غذاخوری

فلفل سبز  ۳ عدد

نمك ، فلفل ، آبليمو به مقدار لازم

طرز تهیه آبگوشت یا (دیزی) سنتی

نخود و لوبیا را از شب قبل در آب خیس کنید. گوشت را همراه چربی و استخوان به همراه نخود و لوبیا و ۱ عدد از پیازها ، ۳ حبه سیر و گوجه‌فرنگی‌هایی که پوست گرفته‌اید در ظرف مناسبی بریزید و شش برابر حجم آنها آب از قبل جوشیده سرد اضافه کنید.

همچنین بخوانید : طرز تهیه استانبولی ساده

اگر از ظرف مخصوص دیزی استفاده می‌کنید حتما از شعله‌پخش‌کن استفاده کنید. (این ظرف زمان پخت را طولانی‌تر ولی طعم دیزی را بهتر و جاافتاده‌تر می‌کند) بعد از حدود یک ساعت و نیم، فلفل‌سبزها را به دیزی اضافه کنید، در تمام مراحل پخت دقت کنید که شعله زیر ظرف ملایم باشد تا غذا آرام آرام جا بیافتد.

یک ساعت بعد از اضافه کردن فلفل، سیب‌زمینی‌ها را داخل غذا بریزید، پیازی که اول به غذا اضافه کردید از ظرف خارج کنید و دور بیندازید. سپس چربی گوشت را نیز از ظرف خارج کرده و به همراه یک عدد پیاز باقی‌مانده خوب بکوبید و داخل غذا بریزید.

وقتی گوشت و نخود و لوبیا نرم و پخته شدند می‌توانید نمک و فلفل سیاه را به غذا اضافه کنید. در صورتی که غذای شما رنگ دلخواه را نداشت می‌توانید از یک قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی سرخ‌شده در کمی روغن داخل غذا استفاده کنید. هر چه زمان پخت دیزی طولانی‌تر باشد غذایی جاافتاده‌تر و خوش‌رنگ‌تر خواهید داشت.

نکته‌هایی در مورد پخت دیزی

دیزی را به دلیل پخت طولانی با آب زیاد درست می‌کنند و بهتر است در شروع کار به اندازه کافی در ظرف آب بریزید تا مزه دیزی در اثر اضافه کردن آب در طول پخت تحت‌تاثیر قرار نگیرد. می‌توانید به جای چربی گوشت از مقداری دنبه استفاده کنید، هنگامی که گوشت را می‌پزید از ابتدا به آن نمک و ادویه نزنید چون باعث دیرپز شدن گوشت می‌شود.

آب‌لیمو را هنگام سرو غذا داخل ظرف بریزید. در غیر این‌ صورت طعم غذا در اثر جوشیدن آب‌لیمو تلخ خواهد شد. می‌توانید از لیموعمانی نیز بجای آبلیمو استفاده کنید. در این صورت باید یک ساعت قبل از پایان پخت حدود ۵ لیموعمانی را با چنگال چند بار سوراخ کرده و اضافه کنید.

به رب گوجه فرنگی میتوانید کمی زعفران نیز اضافه کنید وباعث خوش عطر شدن دیزی شوید.

اگر بخواهید به جای قابلمه از ظرف دیزی گلی استفاده کنید، باید زیر آن شعله پخش کن قرار دهید. در این ظرفها زمان بیشتری طول می کشد تا دیزی پخته و جا بیفتد، ولی مزه آن خیلی بهتر خواهد شد. 

نکات تکمیلی در مورد دیزی

دیزی جزو آبگوشت و اشکنه میباشد
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 15دقیقه
و زمان پخت و انتظار آن در حدود 5 ساعت میباشد .
دیزی را می توانید در وعده نهار – شام – سرو کنید .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 6 نفر مناسب میباشد .

 

منبع : روغن لادن

Leave a comment